Descriere - Cuvinte de aur. Vol. IX - Sfarsitul lumii si vesnicia
Cu harul lui Dumnezeu si cu mijlocirile Sfantului Ioan Gura de Aur purcedem la editarea celui de-al IX volum al seriei Cuvinte de aur. Temele acestui volum sunt urmatoarele:
I. Sfarsitul lumii: a) Antihristul ; b) Plinirea vremii; c) A doua Venire; d) Judecata viitoare.
II. Vesnicia: a) Vesnicia; b) Slava viitoare; c) Raiul; d) Imparatia lui Dumnezeu; e) Iadul.
Este adevarat ca temele acestea preocupa pe orice credincios si ridica multe semne de intrebare.
Pe toti ne intereseaza in mod special cand va fi plinirea vremii. Sfantul raspunde acestor nedumeriri folosindu-se de textele Sfintei Scripturi si de argumente rationale, fara sa pregete sa utilizeze si elemente istorice in toate temele sale.
Care este insa castigul din faptul ca vom cunoaste vreodata cand se va intampla plinirea vremii? Doar sfarsitul fiecarui om este pentru el plinirea vremii. De ce a fost ascunsa insa ziua plinirii vremii?
Dupa plinirea vremii vine Antihrist. Cine este si cum va lucra, condeiul Sfantului Ioan Gura de Aur ne infatiseaza fara detalii amanuntite.
Sfantul ne mai spune ca va fi un om care va face si lucruri mai presus de fire, cu scopul de a insela, daca este cu putinta, si pe cei alesi. In zilele lui placerea si viata simturilor vor ajunge la apogeu, ca in zilele lui Noe. Le va misca pe toate prin cruzimea, frica si tulburarea pe care le va provoca. Hristos, insa, prin porunca si prin prezenta Lui il va pierde.
***
Dupa venirea si nimicirea lui Antihrist urmeaza tema despre a doua Venire.
Sfantul arata cum va veni atunci Domnul. Toti Il vor vedea, pentru ca va veni intr-o clipita de ochi si precum fulgerul. Si asa cum nimeni nu poate sa sustina ca nu a fost fulger, la fel nu va putea sa tagaduiasca venirea si prezenta Domnului.
Atunci dreptii vor straluci ca soarele, iar pacatosii vor suferi cele mai infricosatoare chinuri. Mai spune ca a doua Venire se va intampla la miezul noptii. Se va arata ca fulgerul, se vor ivi schimbari in natura, va aparea pe cer Crucea Domnului, iar Domnul Se va arata ,,intru slava si nor mult", si toate acestea se vor intampla fulgerator, intr-o clipita.
***
Cum se va intampla Judecata viitoare? Cum va judeca Domnul lumea? Ziua aceea este caracterizata ca infricosatoare, vicleana, zi a judecatii, a durerii si a puterii, zi plina de manie si urgie.
Judecata aceea va fi infricosatoare, pentru ca se va intampla cu mare acrivie. Acolo nu este nevoie de martori si de marturii. Cel bogat va da seama pentru milostenii, iar saracul pentru rabdare.
Sfantul nu uita sa aduca si marturii despre iminenta judecatii viitoare pentru cei necredinciosi. Si acestea sunt: stapanirea rationala a oamenilor asupra animalelor si dreptatea lui Dumnezeu.
***
Tema de la inceputul celei de-a doua parti este vesnicia. Imparatia lui Dumnezeu este vesnica, la fel si iadul.
Vesnicia este necesara? Ca marturii despre necesitatea ei Sfantul ne va aduce: a) certitudinea cuvintelor lui Dumnezeu; b) aplicarea dreptatii; c) ordinea firii.
Daca nu exista dreptate ,,nu ne deosebim cu nimic de vietuitoarele irationale". Atunci si Nero, si Pavel, si ucigasii, si sfintii vor fi in aceeasi stare. Daca nu exista dreptate, nu exista Dumnezeu, pentru ca Dumnezeu este drept.
***
Hristos ne-a ajutat sa vedem slava viitoare. Slava de aici este netrebnica si nestatornica. Nimic nu este mai vrednic de cinste decat acea slava. Aceea este slava, in timp ce aceasta de aici este necinste.
***
Raiul si Imparatia lui Dumnezeu
Odihna cea adevarata nu exista aici, ci acolo unde toate sunt zi, lumina si tihna. Cine va putea sa ne arate acea fericire?
Aici bunul cel mai mare este unic: insotirea cu Hristos, cu ingerii, cu arhanghelii si cu toate puterile cele de sus.
Aceasta trebuie sa fie si asteptarea noastra: Imparatia lui Dumnezeu, care este nesfarsita si nemarginita. Lumina aceea este si mai inalta decat lumina soarelui, este cetatea al carei Mestesugar si Creator este Dumnezeu. Si care sunt lucrurile care ne conduc in aceasta adunare cereasca?
***
Tema iadului si a gheenei sunt cele mai iubite de Sfantul Ioan Gura de Aur. ,,Niciun lucru", spune Sfantul, ,,nu este mai amar decat gheena si decat iadul, dar iarasi, niciun lucru nu este mai multumitor decat sa vorbeasca cineva despre temele acestea". Cum se intampla aceasta? Raspunsul ni-l da insusi Sfantul, precizand ca lucrul cel mai infricosator dintre toate este sa cada cineva in gheena, insa cuvintele despre gheena ne ajuta sa evitam gheena: ,,Nimic nu este mai multumitor decat aceste cuvinte, pentru ca amintirea gheenei si a iadului nu ne lasa sa cadem in acestea. Cei care cad in gheena sunt cei care nu-si amintesc deloc de ea!".
Prin cuvinte foarte convingatoare si prin marturii din Sfanta Scriptura, prin evenimente istorice si prin ratiune, dovedeste astfel existenta gheenei.
Exista insa si un alt iad, mult mai infricosator decat cel dintai: ,,impotrivirea fata de Hristos...".
Si cei mici, si cei mari sa ne amintim mereu de cuvintele despre gheena si despre iad, ca sa nu cadem niciodata in acestea.
Toate aceste realitati le vom urmari cu de-amanuntul in textele hrisostomice care urmeaza.
Benedict Ieromonahul,
Schitul Nou (Nea Skiti),
Sfantul Munte Athos,
15 iunie 2013