Descriere - Cursurile de mistica. Teologie mistica - Mistica germana
Studiu introductiv si editie: diac. Ioan I. Ica jr
CUPRINSUL volumului:
Studiu introductiv: Nichifor Crainic si redescoperirea misticii in Ortodoxie in prima jumatate a secolului XX (diac. IOAN I. ICA JR)
Nota asupra editiei
I. Itinerar teologic - marturisiri
Amintiri (1945–1946) (NICHIFOR CRAINIC)
II. Spiritualitatea - o dezbatere culturala in Romania interbelica (1928)
Spiritualitate (NICHIFOR CRAINIC); Noua spiritualitate - ancheta; Spiritualitate si Ortodoxie (MIRCEA ELIADE); Intre Ortodoxie si spiritualitate (SERBAN CIOCULESCU); Spiritualitate (MIRCEA VULCANESCU)
III. Curs de teologie mistica (1935–1936)
Post-scripta: Cum am descoperit Filocalia (1937); Filocalia (1938); Rugaciunea lui Iisus (1938); Dionisie Areopagitul (1944)
IV. Curs de mistica germana. Magistrul Eckhart si scoala sa (1936–1937)
V. Teza de mistica comparata a unui discipol inzestrat: NICOLAE MLADIN, Influenta lui Dionisie Areopagitul asupra lui Juan de la Cruz (1938)
VI. Evocari si evaluari semicentenare (1940)
Nichifor Crainic (LUCIAN BLAGA); Magister ad cathedram (pr. STEFAN DOBRA); Nichifor Crainic in teologia noastra (prof. TEODOR M. POPESCU); Nichifor Crainic apologet crestin (EMILIAN VASILESCU); Opera teologica a lui Nichifor Crainic (pr. prof. DUMITRU STANILOAE); Nichifor Crainic si timpul nostru (NICOLAE BALAN, mitropolitul Ardealului)
VII. Peste veac (2004)
Ce au fost si ce sunt Nichifor Crainic, Gandirea si gandirismul pentru spiritul romanesc (DAN ZAMFIRESCU)
"Nichifor Crainic a indeplinit cea mai importanta opera de raspandire a doctrinei ortodoxe in lumea noastra intelectuala. Nichifor Crainic e misionarul de prestigiu al credintei bisericesti in mijlocul intelectualilor romani. Dar, scotand teologia in arena larga a vietii intelectuale, n-a diluat-o catusi de putin. Dimpotriva, teologia lui Nichifor Crainic e de-o densitate, de-o intensitate si de-o bogatie in preocupari nemaiajunse pana la el. S-a dovedit astfel ca nu densitatea in elementele proprii face teologia neagreata de intelectuali, ci prezentarea ei in clisee stereotipe, fara adancire personala, fara trecerea ei prin intimitatea sufleteasca a teologului, de unde sa se imbrace in dogoarea convingerilor, in noutatea cuceritoare a unor prezentari care tradeaza o noua descoperire a evidentelor adevarului etern, fulgerata pe rand in focul tensiunilor necurmate ale spiritului sau. Tocmai acest caracter viu, trait, il are teologia lui Nichifor Crainic.E semnificativ in aceasta privinta ca dansul a introdus pentru prima data la noi preocuparile de teologie mistica, sistematizand chiar o disciplina cu acest nume la Facultatea de Teologie din Bucuresti. Cursul de mistica, tinut studentilor, e prima adunare si sistematizare a imensului material de doctrine si de fapte ascetice si mistice din cuprinsul spiritualitatii ortodoxe. Un sector intins de preocupari, cele mai centrale, cele mai importante pentru inviorarea vietii crestine, a fost redat astfel din nou teologiei romanesti, atat de schematica pana la dansul. Nichifor Crainic a largit cercul preocuparilor teologice, a deschis zari noi, dar innoirile sale nu sunt altceva decat o surpare a zagazurilor care tineau teologia noastra inchisa dinspre fluviul bogat si viu al traditiei. Nichifor Crainic innoieste prin reactualizarea traditiei intr-o teologie care se multumea cu cateva coji din aceasta traditie, primite pe calea si de multe ori prin interpretarea ocolita a teologiilor apusene. Prin Nichifor Crainic s-a savarsit o adevarata restaurare a teologiei romanesti in duhul ortodox.” (pr. prof. D. STANILOAE)