Descriere - Cum sa ne comportam cu copiii in functie de temperamentul lor - Nicole Bedard
In ultimii ani, in toata lumea s-a constatat un interes sporit pentru problematica cresterii si educarii copiilor dintr-o perspectiva noua. Lucrarile dedicate metodelor moderne de crestere si educare sunt de mare actualitate si extrem de folositoare parintilor care isi doresc sa le ofere copiilor un climat stabil si sa le asigure o dezvoltare armonioasa.
Lucrarea de fata deschide seria initiata de editura noastra "Metode moderne de crestere si educare a copiilor" si are ca subiect recunoasterea temperamentului acestora.
Temperamentul apare sub forma manifestarii unui mod personal de a privi lucrurile, de a gandi, de a simti, inca de la o varsta frageda. Aceste trasaturi nu pot fi schimbate, dar, cunoscandu-le si acceptandu-le, parintii pot construi o relatie cu copiii lor bazata pe incredere si iubire.
Cartea de fata propune o analiza a trasaturilor de comportament in diferite ipostaze ale vietii copiilor. Sunt analizate atitudinea, legaturile afective, modul de invatare, nevoile de baza, trasaturile cele mai agreabile, dar si cele mai neplacute, frazele-cheie, dar si nevoile si asteptarile in functie de tipul de temperament.
Autoarea, psiholog canadian specialist in dezvoltarea creativitatii copiilor si in caracterologie, propune patru tipuri principale de temperament. Ea analizeaza si combinatiile mixte de temperament, rezultate din asocierea a doua tipuri principale.
Aceasta carte va ofera posibilitatea gasirii unei cai eficiente de comunicare cu copilul dumneavoastra, bazata pe cunoasterea si acceptarea tipului sau de temperament.
Cuprins :
Introducere ... 5
Definitii ... 7
Personalitatea ... 7
Temperamentul ... 9
Caracterul ... 17
Aptitudinile ... 20
Copilul cu temperament emotiv ... 23
Atitudinea si comportamentul ... 23
Legatura afectiva ... 27
invatatura si cunoasterea ... 28
Fizicul sau ... 29
Expresia necesitatilor sale ... 31
Mancarea ... 31
imbracamintea ... 32
Somnul ... 33
Jocurile si distractiile ... 35
Prietenii ... 37
Iesirile in grup sau cu familia ... 38
Trasaturile cele mai agreabile si cele mai neplacute ... 40
Frazele-cheie ... 42
Nevoile si asteptarile sale ... 42
Copilul cu temperament activ ... 45
Atitudinea si comportamentul ... 45
Legatura afectiva ... 49
invatatura si cunoasterea ... 51
Fizicul sau ... 53
Expresia nevoilor sale ... 54
Hrana ... 54
imbracamintea ... 55
Somnul ... 56
Jocurile si distractiile ... 58
Prietenii ... 60
Iesirile in grup sau cu familia ... 62
Trasaturile cele mai agreabile si cele mai neplacute ... 64
Frazele-cheie ... 65
Nevoile si asteptarile sale ... 66
Copilul cu temperament rational ... 69
Atitudinea si comportamentul ... 69
Legatura afectiva ... 71
invatatura si cunoasterea ... 73
Fizicul sau ... 75
Expresia nevoilor sale ... 77
Hrana ... 77
imbracamintea ... 78
Somnul ... 79
Jocurile si distractiile ... 81
Prietenii ... 82
Iesirile in grup sau cu familia ... 84
Trasaturile cele mai agreabile si cele mai neplacute ... 86
Frazele-cheie ... 88
Nevoile si asteptarile sale ... 88
Copilul cu temperament senzitiv ... 91
Atitudinea si comportamentul ... 91
Legatura afectiva ... 93
invatatura si cunoasterea ... 95
Fizicul sau ... 97
Expresia nevoilor sale ... 99
Hrana ... 99
imbracamintea ... 100
Somnul ... 101
Jocurile si distractiile ... 102
Prietenii ... 104
Iesirile in grup sau cu familia ... 106
Trasaturile cele mai agreabile si cele mai neplacute ... 108
Frazele-cheie ... 110
Nevoile si asteptarile sale ... 110
Comparatie intre copiii cu diferite temperamente ... 113
Atitudinea si comportamentul ... 114
Legatura afectiva ... 115
invatatura si cunoasterea ... 117
Fizicul ... 119
Hrana ... 120
imbracamintea ... 122
Somnul ... 124
Jocurile si distractiile ... 126
Prietenii ... 128
Frazele-cheie ... 130
Potentialul ... 133
Interactiunile dintre copii si adulti cu diferite temperamente ... 135
Copilul emotiv si adultul emotiv ... 137
Copilul emotiv si adultul activ ... 138
Copilul emotiv si adultul rational ... 138
Copilul emotiv si adultul senzitiv ... 139
Copilul activ si adultul emotiv ... 140
Copilul activ si adultul activ ... 141
Copilul activ si adultul rational ... 142
Copilul activ si adultul senzitiv ... 142
Copilul rational si adultul emotiv ... 143
Copilul rational si adultul activ ... 144
Copilul rational si adultul rational ... 145
Copilul rational si adultul senzitiv ... 145
Copilul senzitiv si adultul emotiv ... 146
Copilul senzitiv si adultul activ ... 147
Copilul senzitiv si adultul rational ... 148
Copilul senzitiv si adultul senzitiv ... 148
Copilul cu temperament mixt ... 151
Copilul cu temperament activ-emotiv ... 153
Atitudinea si comportamentul ... 153
Legatura afectiva ... 156
invatatura si cunoasterea ... 157
Expresia nevoilor sale ... 158
Hrana ... 158
imbracamintea ... 159
Somnul ... 160
Jocurile si distractiile ... 161
Prietenii ... 162
Frazele-cheie ... 162
Nevoile si asteptarile sale ... 163
Copilul cu temperament activ-rational ... 164
Atitudinea si comportamentul ... 164
Legatura afectiva ... 166
invatatura si cunoasterea ... 167
Expresia nevoilor sale ... 167
Hrana ... 167
imbracamintea ... 168
Somnul ... 169
Jocurile si distractiile ... 169
Prietenii ... 170
Frazele-cheie ... 171
Nevoile si asteptarile sale ... 171
Copilul cu temperament activ-senzitiv ... 172
Atitudinea si comportamentul ... 172
Legatura afectiva ... 174
invatatura si cunoasterea ... 175
Expresia nevoilor sale ... 175
Hrana ... 175
imbracamintea ... 176
Somnul ... 177
Jocurile si distractiile ... 177
Prietenii ... 178
Frazele-cheie ... 179
Nevoile si asteptarile sale ... 179
Copilul cu temperament rational-emotiv ... 180
Atitudinea si comportamentul ... 180
Legatura afectiva ... 183
invatatura si cunoasterea ... 183
Expresia nevoilor sale ... 184
Hrana ... 184
imbracamintea ... 185
Somnul ... 186
Jocurile si distractiile ... 186
Prietenii ... 187
Frazele-cheie ... 188
Nevoile si asteptarile sale ... 188
Copilul cu temperament rational-senzitiv ... 190
Atitudinea si comportamentul ... 190
Legatura afectiva ... 191
invatatura si cunoasterea ... 192
Expresia nevoilor sale ... 193
Hrana ... 193
imbracamintea ... 194
Somnul ... 195
Jocurile si distractiile ... 195
Prietenii ... 196
Frazele-cheie ... 197
Nevoile si asteptarile sale ... 197
Copilul cu temperament senzitiv-emotiv ... 198
Atitudinea si comportamentul ... 198
Legatura afectiva ... 200
invatatura si cunoasterea ... 201
Expresia nevoilor sale ... 201
Hrana ... 201
imbracamintea ... 202
Somnul ... 203
Jocurile si distractiile ... 203
Prietenii ... 204
Frazele-cheie ... 204
Fragment :
Sub raportul chipului sau fizic, cat sub cel al structurilor sale psihice, spirituale, pe care le deducem din modelul sau propriu de a se comporta in activitate si relatii sociale.
In sens general, caracterul este un mod de a fi, un ansamblu de particularitati individuale care compun un "portret" psihic global. In cadrul personalitatii, caracterul este in principal un ansamblu de atitudini si valori. La formarea si afirmarea caracterului participa judecatile de valoare (ce e bun si ce e rau), iar pentru felul cum se comporta este apreciat corespunzator (cinstit sau necinstit, sincer sau fatarnic, mincinos etc). La structurarea caracterului contribuie trebuintele umane, motivele, sentimentele superioare, convingerile morale, aspiratiile si idealurile, conceptia despre lume si viata. Un rol important il au modelele culturale de comportament.
Caracterul este apreciat dupa calitati caracteriale (cum sunt omenia, bunatatea, harnicia, sinceritatea etc), care nu depind de temperament. Atitudinea, ca trasatura de caracter, nu poate fi determinata doar dupa o manifestare singulara. Nu poti spune despre un om ca este mincinos sau agresiv doar pentru ca in viata lui a mintit de cateva ori sau ca a participat la un conflict. Trebuie urmarite mai multe situatii din viata unui individ pentru a afla daca acele atitudini sunt o regula pentru el, un asa-zis narav de care cu greu se poate dezvata.
Profilul caracterial al fiecarei persoane analizeaza unitatea, expresivitatea, originalitatea, bogatia, statornicia, plasticitatea si taria de caracter. Structura caracterului cuprinde trasaturi intelectuale, trasaturi derivate din vointa, trasaturi derivate din emotii, trasaturi derivate din atitudini. Trasaturile derivate din atitudini detin un rol esential in conduita umana, prin atitudinea fata de societate si de altii (empatia, sociabilitatea, corectitudinea, delicatetea, individualismul, indiferenta, lasitatea, tradarea etc), atitudinea fata de activitate (harnicia, constiinciozitatea, entuziasmul, spiritul de initiativa, neglijenta, dezorganizarea etc.) si atitudinea fata de sine insusi (modestia, demnitatea personala, spiritul autocritic, ingamfarea, sentimentul inferioritatii/superioritatii etc).
Caracterul se formeaza pe parcursul vietii sub influenta unui sir de factori si se modifica in mod continuu pe masura ce individul se integreaza in societate. Copilul se naste cu un tip de predispozitie naturala de dezvoltare a anu¬mitor trasaturi de caracter. Un rol deosebit in formarea caracterului individual il au familia, societatea, institutiile educationale, activitatea desfasurata si autoeducatia. Din frageda copilarie, rolul esential in formarea caracterului ii revine familiei.
Nr. de pagini : 226
Anul aparitiei : 2015