Descriere - Culegere de matematica, clasa a X-a. Probleme si exercitii, teste - Profilul tehnic. Semestrul I
Culegere, avizata de Ministerul Educatiei Nationale, OMEN nr. 35330/04.04.2018
Culegerea de probleme "Matematică” pentru clasa a X-a face parte dintr-o serie de mai multe lucrări care urmăreşte ascendent cunoştinţele de matematică pe care elevul le primeşte intr-un ciclu complet de patru ani.
Lucrarea este elaborată in conformitate cu programa şcolară corespunzătoare ofertei educaţionale Trunchi comun de tip Mtehnologic, pentru capitolele: mulțimi de numere, funcții, ecuații.
Conţinutul culegerii de probleme reprezintă punctul de vedere profesional al unui colectiv lărgit de profesori de specialitate care a partiţionat intregul pe temele şi lecţiile prevăzute de programa şcolară şi care se regăsesc in manualele şcolare. De aceea, culegerea devine un instrument foarte necesar atat elevilor cat şi profesorilor pentru completarea studiului pe unităţi de invăţare sau pe ansamblu.
Ca element de noutate apare acela că fiecare temă este trecută prin cel puţin patru faze, faze care dau consistenţa lucrării:
Breviarul teoretic – rezumă principalele noţiuni teoretice care recomandă tema in discuţie.
Exerciţii şi probleme rezolvate – oferă modele de rezolvare pentru tipuri esenţiale de
probleme din cadrul temei in studiu.
Exerciţii şi probleme propuse, parte formată din seturi de probleme variate care să
corespundă tratării cat mai complete a tematicii propuse.
Seturile de exerciții propuse au fost impărțite după gradul lor de complexitate.
1). Exerciții pentru exersarea cunoștiințelor semnalate cu indicativul Exersare.
In general, acestea sunt pentru aplicarea directă și individuală a cunoștiințelor din aria de conținut respectivă avand un grad de dificultae mai scăzut.
2). Exerciții pentru aprofundarea cunoștiințelor semnalate cu indicativul Aprofundare.
Acestea au un grad mai mare de dificultate necesitand corelarea mai multor arii de conținut sau procedee de rezolvare. Ele pot fi abordate de către elevi in mod individual sau in colaborare cu alți colegi sau/și profesorul clasei.
3). Exercții pentru realizarea performanței semnalate cu indicativul Dezvoltare.
Problemele presupun folosirea cunoștiințelor acumulate, dar presupun și procedee, metode de rezolvare mai elaborate sau chiar descoperirea unor tehnici de abordare mai speciale.
Rezolvarea acestor probleme presupun o mai mare colaborare cu colegii sau profesorii clasei pentru stabilirea unui mod de lucru eficient. De asemenea, pot fi discutate in cadrul clasei pentru pregătirea concursurilor sau a examenelor.
Indicaţii şi răspunsuri. La un număr mare de probleme au fost date răspunsuri dar şi indicaţii de rezolvare sau rezolvări complete pentru probleme mai greu accesibile elevilor.
Auxiliarul cuprinde Teste de evaluare prin rezolvarea cărora elevii pot să realizeze o autoevaluare a gradului de insușire a noțiunilor studiate folosind punctajele orientative din cadrul răspunsurilor și indicațiilor de rezolvare.
La sfarșitul unor seturi de probleme propuse sunt date Teme de studiu.
Acestea oferă posibilitatea abordării individuale sau in interacțiune cu colegii și profesorul clasei, precum și discutarea lor in cadrul cercurilor de matematică/informatică.
Temele propuse necesită interactivitatea cu calculatorul prin intermediul unor programe informatice.
Astfel, elevul are posibilitatea să se familiarizeze cu aceste programe, să le folosească, să-și verifice rezolvările și rezultatele obținute de el la diverse probleme sau chiar să descopere proprietăți noi ale obiectelor matematice folosite.
De asemenea, temele de studiu pot constitui părți importante in portofoliul elevului.
Autori: Marius Burtea, Georgeta Burtea
Anul aparitiei: 2018