Descriere - Credinta datini si preparate culinare (Sfintele Pasti)
[PASTE 2019]
SEMNIFICATIA SI RANDUIELILE POSTULUI MARE.
Postul sarbatorilor Sfinte de Pasti reprezinta perioada de sapte saptamani In care crestinii se pregatesc pentru a primi vestea minunata a Invierii Domnului. Urmand exemplul lui Iisus, care dupa botezul Sau, savarsit de catre Sfantul Ioan Botezatorul In apele Iordanului, a stat timp de patruzeci de zile In desert, pe Muntele Ispitei, In ruga si post desavarsit, rezistand ispitirilor satanei, si crestinii se nevoiesc pe parcursul Postului Mare sa se infraneze de la ganduri si fapte rele si sa se ridice In spirit cat mai sus, treapta cu treapta, pana la Dumnezeu.
Deducem din aceasta perspectiva ca existenta umana nu este si nu poate fi liniara, o simpla Inlantuire de actiuni si nazuinte. Pe timpul postului, se realizeaza o curatire In trei planuri: spiritual (Infranare de la gandurile necurate, Insotita de rugaciune si smerenie, dar si de la comportamente si fapte rele), trupesc (urmare a respectarii interdictiei de a consuma alimente precum carnea, branza, laptele si ouale, considerate de dulce, de frupt) si gospodaresc (primenirea tesaturilor, hainelor, interiorului casei - considerata lacasul trupului, dupa cum trupul reprezinta lacasul spiritului -, a Intregii curti). Totodata, In aceasta perioada se intensifica legaturile spirituale cu cei apropiati care au trecut In lumea de dincolo prin rememorare si Infaptuirea actelor de milostenie crestina. Prin urmare, unele sambete din post, numite .sambetele mortilor'; sunt randuite pentru savarsirea ofrandelor: se dau de pomana alimente rituale, constand In special In colaci si coliva, atragandu-se astfel bunavointa si protectia celor disparuti.
Saptamanile care preced intrarea deplina In post, numite Saptamana Varstata si Saptamana Aiba, sunt dedicate Lasatului de Sec, crestinii trecand treptat de la mancarea de dulce sau de frupt la cea de post sau de sec. In duminica de dinaintea Saptamanii Varstate, crestinii Iasa sec de carne. Este ultima zi In care au voie sa mai manance preparate din carne pana la sarbatorile Sfinte ale Pastilor, iar pana duminica urmatoare, inclusiv, dintre produsele de dulce mai sunt permise numai produsele lactate si ouale.
Ca atare, este un motiv considerat de crestini rezonabil pentru petreceri, dar si pentru acte ritualice, cele mai multe fiind reminiscente ale unora din perioadele precestine.