Descriere - Contractul international de asigurare maritima
Nu poate exista comert international fara transport maritim. Transportul de marfuri pe mare este cel mai ieftin mod de transport international, iar asigurarea maritima face parte integranta din transportul maritim si comertul international. Contractul de asigurare maritima este contractul in care asiguratorul este de acord sa indemnizeze asiguratul impotriva pierderii ocazionate de incidentele unei aventuri marine, pentru o suma de bani numita prima.
Functia principala a asigurarii este transferul si distributia riscurilor. Prin asigurare are loc transferul riscului de pierderi economice la asigurator, care la randul sau redistribuie riscul prin acorduri de investitii si reasigurari. In cadrul lucrarii am abordat diferite tipuri de contracte de asigurare si reasigurare si am explicat care sunt elementele specifice fiecaruia, tocmai pentru a putea ajuta practicianul sa le diferentieze si sa poata aplica regimul juridic corespunzator. Aceste clasificari difera in primul rand in functie de obiectul material al asigurarii, care poate fi corpul sau masina navei, marfa sau incarcatura transportata etc.
Contractul de asigurare maritima este un domeniu in sine, care este apt de a prezenta dificultati in practica judiciara si comerciala pentru o perioada indelungata de timp de acum incolo. Fie ca este vorba despre un comerciant international, fie ca este vorba despre o persoana fizica obisnuita, cu totii suntem influentati de practica in aceasta materie, deoarece este conexa modalitatii in care este desfasurat comertul. Fara comert international, societatea de astazi, cu exigentele sale prezente, nu ar putea exista, iar comertul international pe mare nu se poate desfasura in absenta contractului international de asigurare maritima.
Despre autori
Ioana-Roxana Oltean este judecator la Judecatoria sectorului 4 Bucuresti si cadru didactic asociat la la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti.