Descriere - Clarviziunea si puterile oculte
Terapia explicata. Vindecarea psihica si magnetica. Privirea de cristal clarvazatoare
Pregatind aceasta serie de lectii pentru cursantii din tarile occidentale, am fost obligat sa urmaresc liniile exact opuse celor pe care le-as fi ales daca aceste lectii ar fi fost destinate studentilor din India. Aceasta din cauza atitudinilor mentale opuse ale cursantilor din tarile respective.
Cursantul indian se asteapta ca profesorul sa enunte in mod pozitiv principiile implicate si metodele prin care aceste principii pot sa fie manifestate, cu ilustrari frecvente (in general, sub forma de povestioare sau parabole), slujind la legarea cunostintelor noi de un lucru cunoscut deja. Cursantul hindus nu asteapta si nici nu cere vreodata ceva de natura unei "dovezi" a declaratiilor despre principiul sau metoda profesorului. De fapt, ar considera o insulta adusa acestuia de a cere aceasta. in consecinta, el nu cauta sa obtina sau sa ceara exemple sau ilustrari specifice de natura unei dovezi stiintifice sau a unei dovezi a principiilor predate. El poate sa ceara un supliment de informatie, dar numai in scopul de a scoate in evidenta un punct pe care nu l-a inteles, dar se feresc ca de ciuma de orice intrebare care pare sa indice o discutie, o indoiala despre ceea ce se preda sau de natura unei solicitari de dovada sau de evidenta.
Cursantul occidental este insa obisnuit sa mentina atitudinea sceptica a spiritului, atitudinea stiintifica de indoiala si a solicitarii de dovezi, si profesorul intelege si asta. Amandoi sunt obisnuiti ca ilustrarile sa scoata in evidenta principiile aflate in joc, dar acele ilustrari nu trebuie sa fie fanteziste sau figurative, ci trebuie sa fie vorba de cazuri reale, bine autentificate si justificate cu dovezi. Pe scurt, de la profesorul occidental se asteapta sa le "dovedeasca" elevilor principiile si metodele inainte sa se astepte ca ei sa le accepte. Bineinteles, aceasta nu decurge de la o indoiala sau o banuiala reala in ceea ce priveste veridicitatea sau capacitatea profesorului, ci pur si simplu fiindca spiritul occidental se asteapta sa conteste, dar si sa fie pus sub semnul intrebarii in acest fel in procesele de predare si de invatare.