Descriere - Chimie, manual pentru clasa a VIII-a
Manualul de CHIMIE pentru clasa a VIII-a este elaborat in conformitate cu Programa scolara pentru disciplina Chimie, clasele a VII-a – a VIII-a, aprobata prin OM nr. 3393/28.02.2017 si are 132 de pagini.
Realizat de o echipa de autori cu o experienta didactica bogata – Acad. Marius Andruh, Iuliana Costeniuc si Mihaela Morcovescu – manualul de Chimie pentru clasa a VIII-a reprezinta un instrument de studiu ce incurajeaza curiozitatea nativa a copiilor si dorinta lor de a intelege fenomenele acestei stiinte.
Manualul este structurat in 8 unitati de invatare, impartite in lectii de predare-invatare, de evaluare, de exersare si dezvoltare.
Unitatea 1 – Sa ne amintim. Recapitulare – cuprinde scheme recapitulative si aplicatii care se refera la teme ca: fenomene fizice si chimice, proprietati fizice si chimice, solutii, valenta, formule chimice, substante simple si compuse.
Unitatea 2 – Transformari chimice ale substantelor – cuprinde continuturile: reactii chimice - legea conservarii masei, ecuatia reactiei chimice.
Unitatea 3 – Tipuri de reactii chimice. Reactia de combinare – cuprinde continuturile: reactia de combinare - prezentare generala, reactia metalelor si a nemetalelor cu oxigenul, reactia metalelor cu clorul, reactia nemetalelor cu hidrogenul, reactia unor oxizi cu apa, calcule stoechiometrice pe baza ecuatiilor chimice.
Unitatea 4 – Tipuri de reactii chimice. Reactia de descompunere – cuprinde continuturile: reactia de descompunere - prezentare generala, calcule stoechiometrice pe baza ecuatiei reactiei de descompunere.
Unitatea 5 – Tipuri de reactii chimice. Reactia de substitutie – cuprinde continuturile: reactia de substitutie - prezentare generala, seria reactivitatii chimice a metalelor, obtinerea metalelor prin reactii de substitutie-aluminotermia, calcule stoechiometrice pe baza ecuatiei reactiei de substitutie
Unitatea 6 – Tipuri de reactii chimice. Reactia de schimb (dubla inlocuire) – cuprinde continuturile: reactia de schimb (dubla inlocuire) - prezentare generala, reactie de neutralizare, reactii de schimb cu formare de precipitat, identificarea unor substante prin reactii de precipitare, alte reactii de schimb.
Unitatea 7 – Importanta chimiei in viata noastra – cuprinde continuturile: combustibili, hidrogenul - combustibil nepoluant, metanul - combustibil casnic, glucoza - sursa de energie pentru om, impactul produselor de ardere asupra mediului si asupra organismului uman, materiale de constructie, importanta ionilor metalici in organismele vii, actiunea toxica a unor ioni metalici, ingrasaminte chimice, reciclarea deseurilor.
Unitatea 8 – Recapitulare finala – cuprinde recapitularea schematica a principalelor continuturi, exercitii si probleme recapitulative si o proba de evaluare finala.
Lectiile din fiecare unitate de invatare cuprind rubricile: Ai invatat si iti reamintesti!, Ai invatat si aplici!, Ai experimentat si explici!, Stiati ca?, Exercitii si probleme.
Continuturile stiintifice sunt prezentate gradual ca dificultate, intr-un mod unitar si consecvent, fiind adaptate nivelului de intelegere al elevilor de clasa a VIII-a. Strategiile didactice folosite in manual sunt activ-participative, asigurand transferul cunostintelor, consolidarea acestora si dezvoltarea intelectuala a elevului.
Punctul de plecare il constituie situatiile practice pe care elevii le cunosc sau rezolvarea unor probleme de viata. Manualul ofera numeroase si variate contexte de invatare si exersare care respecta un stil cognitiv adecvat varstei.
In ceea ce priveste evaluarea, se acorda o atentie deosebita procesului de masurare si apreciere a performantelor scolare.
La finalul fiecarei unitati de invatare este propusa o proba de Evaluare, urmata de rubrica Exersare si dezvoltare care contine itemi conceputi in concordanta cu competentele din programa scolara. Metodele si instrumentele de evaluare folosite respecta regulile de proiectare, sunt corecte din punct de vedere stiintific si sunt adaptate varstei elevilor. Itemii de evaluare propusi acopera intreaga gama a tipologiei itemilor: obiectivi, semiobiectivi si subiectivi.
Manualul contine multe propuneri de proiecte tematice, care pot fi derulate individual sau in grup si care stimuleaza dezvoltarea de valori si atitudini, in contexte potrivite varstei elevilor, oferind, in acelasi timp, si posibilitatea interevaluarii sau a autoevaluarii.
Unul dintre punctele forte ale manualului este acela ca promoveaza principiile invatarii active provocand elevii sa caute si sa exploreze, facilitand astfel invatarea prin descoperire si stimuland permanent gandirea critica.
Manualul Digital:
Versiunea digitala pastreaza toata structura si elementele celei manualului tiparit, contribuind, insa, prin natura elementelor virtuale (animate, interactive), la crearea unor experiente de invatare complexe, in acord cu cerintele programei scolare actuale, dar si cu varsta elevilor.
Manualul digital permite ca elevul sa fie tratat drept subiect al educatiei sau drept propriul sau educator, deoarece prin el sunt finalizate toate eforturile instruirii.
Navigarea in manualul digital este simpla, usor de inteles si de folosit.
Autori: Marius Andruh, Iuliana Costeniuc, Mihaela Morcovescu