Descriere - Cald si rece in jurul lumii
Cartea "Cald si rece in jurul Lumii” este volumul de debut al artistei Daniela Gheorghita si al colectiei "Signatura 180”.
Autoarea propune, printr-o serie de ghicitori vizuale, un joc de asociere intre contrastul cromatic cald si rece si diverse fenomene si elemente naturale, dimensiuni spatiale si temporale si stari existente in relatie oponenta in natura.
Copiii pot astfel observa, prin exemple concrete, frumusetea si relevanta armoniilor cromatice aflate intr-o multitudine de ipostaze in lumea din jurul lor. Ziua se afla in opozitie cu noaptea. Vara se afla in opozitie cu iarna. Elementul apei versus elementul focului, zona polara cu zona de savana, senzatia de "aproape” si "departe', "impreuna” si "separat”, jos si sus, mic si mare, greu si usor, veselie si tristete – toate aceste elemente opuse coexista printr-o conditie definitorie si pentru noi, ca oameni: fiecare parte respecta echilibrat spatiul si timpul cuvenit celeilalte parti. Iar acest mod de "vietuire” se numeste armonie.
Gandirea creativa determina abilitatea de a solutiona situatii intr-o lume dinamica, aflata in permanenta schimbare. Expunerea la arta si intelegerea artei de la cele mai mici varste vor ajuta copilul sa raspunda constructiv nevoilor sale, sa creeze punti intre subiecte, sa isi imbogateasca experienta de invatare.
Colectia "Signatura 180”, propusa de Bianca Mereuta, are menirea de a familiariza copiii cu arta printr-o serie de carti care au ca tema concretizarea unor teorii de baza ale acesteia. Colectia va fi reprezentata de: contrastul cromatic, contrastul cantitativ, contrastul dinamic si de contrastul valoric. Prin "Signatura 180”, impreuna cu copiii, vom intelege arta ca fiind acel element universal recognoscibil in permaneta in tot ceea ce ne inconjoara.
Cartea "Cald si rece in jurul Lumii” este volumul de debut al artistei Daniela Gheorghita si al colectiei "Signatura 180”.
Autoarea propune, printr-o serie de ghicitori vizuale, un joc de asociere intre contrastul cromatic cald si rece si diverse fenomene si elemente naturale, dimensiuni spatiale si temporale si stari existente in relatie oponenta in natura.
Copiii pot astfel observa, prin exemple concrete, frumusetea si relevanta armoniilor cromatice aflate intr-o multitudine de ipostaze in lumea din jurul lor. Ziua se afla in opozitie cu noaptea. Vara se afla in opozitie cu iarna. Elementul apei versus elementul focului, zona polara cu zona de savana, senzatia de "aproape” si "departe', "impreuna” si "separat”, jos si sus, mic si mare, greu si usor, veselie si tristete – toate aceste elemente opuse coexista printr-o conditie definitorie si pentru noi, ca oameni: fiecare parte respecta echilibrat spatiul si timpul cuvenit celeilalte parti. Iar acest mod de "vietuire” se numeste armonie.
Colectia "Signatura 180” este fara varsta. Copiii de varste foarte mici (sub doi ani), prin expunerea la cartile acestei colectii, incepand cu "Cald si rece in jurul Lumii” si prin dialogul purtat cu parintii lor, vor putea sa invete intr-o prima etapa culorile, dar nu intr-o maniera scolastica, didactica.
Informatiile pe care ne dorim ca un copil sa le asimileze sunt prezentate intr-o forma concreta, exact asa cum le gasim in realitate, raportate la ipostaze ale vietii, la situatii reale interpretate personal. Acesta nu este rosu. Acesta este un obiect reprezentat printr-o multitudine de nuante ale rosului. Copilul nu va vedea o pagina plina cu o culoare plata si un text redactat sec, pentru exemplificarea acelei culori (rosu, verde sau orice alta culoare din spectrul cromatic), ci va vedea culoarea in modul ei real de expresie in lume. Va vedea nuantele si tonurile ei, iar la nivel mental, celui mic i se vor pune bazele reprezentarii firesti a lumii.
Noi, oamenii, nu vedem culoarea rosu sau albastru sau orice alta culoare in forma sa ideala in jurul nostru, ci, observam raportul acesteia la diferiti factori: lumina, atmosfera, intensitate, volum, transparenta, reflexie si, astfel, in fond, internalizam nuante concrete ale culorilor ideale. Toata aceasta teorie artistica este reprezentativa la nivel conotativ pentru un mesaj clar: sa ne invatam copiii, de la inceputul vietii, sa priveasca lumea, oamenii, cu finete, cu profunzime si oferindu-le sansa de a fi vazuti in multiplele lor nuante, forme si versiuni, cosinderandu-i pe toti ca parte necesara pentru armonizarea vietii lor.
Copiilor mai mari sau chiar adultilor, discursul grafic le aduce la nivel denotativ intalnirea cu un copil care se afla intr-o serie de ipostaze in calatoria sa prin lume, in spatiu si in timp pana inapoi, la momentul regasirii personale. Calatoria sa este prezentata vizual prin expresii metaforice si sinestezii care vor provoca plasticitatea imaginatiei. Cititorul copil in dialog cu parintele sau cu educatorul, invatatorul sau profesorul, va intra intr-un joc al descifrarii, intr-o provocare menita sa descopere si sa se autodescopere. Ilustratiile sunt bogate in detalii. Parcursul analizei fiecarei ipostaze grafice ofera fragmente subtile de expresie artistica care vor capta atentia privitorului la fiecare noua lectura.
Lumea inconjuratoare este complexa. Reprezentarea acesteia, fie ea cat de personala, cere la randul ei o analiza profunda si o munca consecventa, pentru a o putea reda in intreaga sa amploare. Atunci cand unui copil ii prezinti o lucrare elaborata, gandita si realizata la nivel de detaliu, el va intelege, din partea vizuala exprimata prin forme, nuante si detalii, ca, pentru a realiza o opera completa, buna, autentica, e nevoie sa depuna un efort suplimentar de analiza si de aplecare asupra muncii. Copilul va invata astfel principiile necesare pentru a creste un adult complet.
Aceasta carte in sine este o interpretare personala a vietii inconjuratoare care permite la randul ei multiple interpretari personale ale fiecarui cititor.