Descriere - Caietul inteligent, pentru clasa a VI-a, semestrul al II-a. Literatura. Limba romana. Comunicare - Florin Ionita (Editia 2017)
[Avizat MEN 2018]
Seria Caietelor inteligente (Literatura, Limba romana, Comunicare) (semestrul 1 si semestrul 2)
- Reprezinta un instrument de lucru atractiv si foarte util in activitatea zilnica de la clasa sau de acasa, complementand oferta manualelor scolare cu numeroase aplicatii ;
- Propune exercitii pentru toate cele trei module prevazute de programa : Literatura, Limba romana si Comunicare, fara a pierde din vedere viziunea integrata a acestora si modelul comunicativ-functional recomandat;
- Cuprinde toate variantele de itemi folosite in evaluare : cu alegere duala si multipla, cu raspuns deschis, intrebari structurate, compuneri livere etc.;
- Asigura, prin gradul diferit de dificultate a cerintelor, parcursuri scolare distincte, atat pentru elevii care vor sa-si fixeze cunostintele, cat si pentru cei care vizeaza performanta;
- Cuprinde nu doar exercitii, ci si indicatii despre modul de organizare a acestora in teste de evaluare pentru fiecare capiton in parte;
- Cuprinde teste initiale, teste sumative, teste de evaluare finala si variante de subiecte pentru teza.
Argument :
Seria Caietelor inteligente isi propune sa ofere celor interesati - elevi si profesori, deopotriva - cateva metode si instrumente de evaluare utile in practica scolara curenta. Acestea au fost proiectate in conformitate cu
Programa pentru clasele V-VIII si au avut constant in vedere formarea unui "tanar cu o cultura comunicationala si literara de baza, capabil sa inteleaga lumea, sa comunice si sa interactioneze cu semenii, sa-si utilizeze in mod eficient si creativ capacitatile proprii pentru rezolvarea unor probleme concrete din viata cotidiana, sa poata continua in orice faza a existentei sale procesul de invatare, sa fie sensibil Ia frumosul din natura si la cel creat de om".
Lucrarile nu-si propun sa inlocuiasca manualele, ci sa le completeze cu aplicatii variate, avand diferite grade de dificultate, pentru a da astfel posibilitatea elevilor sa-si demonstreze, intr-un mod placut, abilitatile si competentele dobandite la clasa. Toate aceste aplicatii au fost proiectate urmand cu rigurozitate Competentele specifice ale Programei scolare si il pun pe elev in situatii mereu noi, menite sa-i solicite gandirea si creativitatea.
Seria Caietelor inteligente se distinge de alte auxiliare printr-o serie de elemente inovatoare:
- s-au folosit itemi foarte variati: cu alegere duala si multipla, cu raspuns scurt, de asociere, intrebari structurate, compuneri libere si structurate;
- cerintele au fost grupate astfel incat sa poata fi lucrate zilnic la clasa, dar pot fi integrate si in teste de evaluare, a caror organizare este indicata in subsolul paginii. Astfel, se pot constitui doua tipuri de teste:
TEST I - cu un nivel mai redus de dificultate si TEST II - cu un nivel ceva mai ridicat de dificultate, ambele fiind insotite de precizari privind timpul de lucru si punctajuI. Profesorul poate alege tipul adecvat de teste, in functie de nivelul clasei sau de obiectivele urmarite.
- au fost proiectate pe modelul caietelor de lucru; aplicatiile pot fi lucrate direct pe carte, iar testele sumative pot fi desprinse din volum, pentru a figura in portofoliul educational al elevului;
- au fost concepute aplicatii pentru fiecare semestru al anului de studiu si materia a fost in asa fel distribuita, incat sa raspunda unor ritmuri diferite ale parcursului, inclusiv pregatirii pentru olimpiadele scolare;
- cuprind teste initiale, teste sumative, teste de evaluare finala, precum si variante de subiecte pentru teza.
Module precum Exerseaza, Pentru portofoliul tau, Concurs, Autoevaluare au fost concepute fie pentru fixarea unor cunostinte, fie pentru elevii al caror ritm de lucru este superior colegilor de clasa. De altfel, diversificarea gradului de dificultate a aplicatiilor a fost unul dintre obiectivele prioritare ale acestor lucrari.
Desi materialul a fost grupat in trei sectiuni, Literatura, Limba romana si Comunicare (orala si scrisa), autorii au avut permanent in vedere modelul comunicativ-functional al Programei, prin folosirea acelorasi texte-suport in toate cele trei sectiuni. Acestea au fost selectate in mare masura din manualele scolare In uz, dar au fost propuse si texte noi, criteriile fiind de fiecare data accesibilitatea si valoarea literara.
Speram ca aceste auxiliare sa fie, atat pentru profesori, cat si pentru elevi, niste instrumente de lucru utile si totodata placute.
Autorii
Nr. de pagini : 190
Anul aparitiei : 2017
Autori: Florin Ionita, Elena Carstocea, Ana Coman, Monica H. Columban, Victoria Gal, Dorina Kudor, Lenuta Sfirlea