Descriere - Caiet de vacanta - Mat, Ema, Tica si eu in vacanta. Caiet cu activitati integrate pentru clasa pregatitoare
Caiet de vacanta pentru clasa pregatitoare realizat in concordanta cu programele scolare aprobate. Temele-umbrela sub care s-au adunat activitatile de lucru sunt familiare copiilor, accesibile, interesante. Cerintele sunt legate de viata reala, matematica e aplicata in cotidian, astfel incat copilul sa inteleaga la ce foloseste si sa trateze cu mai mult interes acest domeniu. Tangential, elevul are parte si de imbinari ale unor cerinte ce tin de arte vizuale, de explorarea mediului sau dezvoltarea personala, dar doar pentru ca am dorit sa demonstram ca ce invatam la scoala ne ajuta in viata reala si ca totul se imbina. Copilul este pus in fata unor contexte multiple, a unor situatii problema, este obligat sa descopere, nu sa memoreze, totul bazandu-se pe conexiunea de idei.
Caietul, prin cerintele lui, demonstreaza copilului ca toate cunostintele acumulate trebuie folosite precum ingredientele unei prajituri. Separat aceste cunostinte-ingrediente nu inseamna nimic, insa prin mixarea lor, lucrurile capata o cu totul alta fata, alta savoare si ne creeaza bucurie. Exercitiile, insotite de ilustratii color, reprezinta o bogata resursa pentru activitatile specifice disciplinelor: comunicare in limba romana, matematica si explorarea mediului, dezvoltare personala, arte vizuale si abilitati practice. Astfel, copilul va fi stimulat sa invete, sa exerseze si sa recapituleze prin joc materia predata in acel an scolar. Alaturi de el, in aceasta calatorie de vacanta, se vor afla trei prieteni – Mat, Ema si Tica – care, acolo unde este necesar, vor participa la rezolvarea exercitiilor propuse si vor avea scris fiecare rezultatul obtinut. Copilul va putea completa si el cu rezultatul sau si va putea observa daca este asemanator cu vreunul din cele obtinute de Mat, Ema sau Tica.
Cateva exemple de tipuri de exercitii intalnite:
– comunicare: de receptare a mesajului oral si scris precum si cele de exprimare orala si scrisa; aprecierea ca adevarate sau false a unor enunturi; asocierea unor imagini/enunturi cu informatiile atasate; ordonarea alfabetica a unor cuvinte date; identificarea sensului unui cuvant; despartirea cuvintelor in silabe; numararea silabelor unui cuvant; stabilirea pozitiei unui sunet in silaba/ cuvant etc.; identificarea semnificatiei unor simboluri intalnite in situatii cotidiene; "citirea” simbolurilor pentru vreme si calendarului naturii; exersarea musculaturii fine a mainii si a coordonarii miscarilor prin colorare, hasurare in interiorul unui contur; jocuri de tip labirint; decorarea literelor mari si mici de tipar prin desene sau prin colare, folosind seminte, hartie, fire;
– matematica si explorarea mediului: numararea elementelor unei multimi; citirea numerelor de la 0 la 31; aflarea unui numar/a unor numere, respectand anumite conditii; colorarea elementelor unei multimi dupa criterii date; identificarea "vecinilor" unui numar; rezolvarea de adunari si scaderi, cu si fara trecere peste ordin, respectand algoritmul; identificarea pozitiei pe care o ocupa diverse obiecte in desene; folosirea formelor geometrice (patrat, dreptunghi, cerc, triunghi) in realizarea unor desene pe foaie cu patratele; completarea unui calendar pe o saptamana/luna cu starea vremii, prin lipirea/desenarea unor simboluri – nori, soare, vant etc.; identificarea unor aparate care functioneaza cu ajutorul electricitatii;
– dezvoltare personala: realizarea de desene de tip autoportret; exercitii de identificare a unor reguli de comportament in relatia cu ceilalti; jocuri pentru aprecierea emotiilor in diferite situatii;