Descriere - Bratele raului se revarsa in intuneric. Comentarii la Sandokai
In lumea occidentala, Mintea Zen, mintea incepatorului, atribuita aceluiasi autor, este una dintre cele mai citite si iubite carti de Zen scrise vreodata. Spre marea surprindere a cititorului, Bratele raului se revarsa in intuneric nu este cu nimic mai prejos decat aceasta in claritate, concizie si profunzime. Aceasta carte este un dar nepretuit oferit practicantilor Zenului si celor interesati de intelegerea budismului si a adevaratei naturi a realitatii.
Este alcatuita dintr-o serie de prelegeri pe care Shunryū Suzuki le sustine in fata studentilor sai din California, pe marginea unui vechi poem chinezesc, Sandōkai, scris de Sekito Kisen (in chineza, Shitou Xiqian, sec. VIII e.n.). Cu o gandire profunda si profund uman, maestrul ne deschide ochii pas cu pas catre lumea asa-cum-este (parafrazand sintagma sa "lucrurile-asa-cum-este”), lumea non-dualului din spatele realitatii vizibile. Este un text viu, care curge cu elocventa si cu eleganta, intr-un stil aproape poetic, incat pe alocuri parca auzim susurul paraului care-si croieste drum in umbra templului. Emotionant este si faptul ca la scurt timp dupa aceea Shunryū Suzuki se stinge din viata.
"De fapt, eu nu ascult pasarea. Pasarea este deja in mintea mea si eu cant impreuna cu ea. Cip-cirip, cip-cirip! Daca, in timp ce studiati, voi ganditi: ?Gaita albastra canta pe acoperisul casei mele, dar ciripitul ei nu este atat de melodios?, acel gand este zgomot. Cand nu sunteti deranjati de cantul gaitei albastre, ea va va patrunde in inima si veti deveni o gaita albastra, iar apoi gaita albastra va citi ceva, iar gaita albastra nu va va deranja din citit cu trilul ei.”
"Apa practica zazen in miscarea ei; totusi, apa este nemiscata in timp ce curge, deoarece curgerea este nemiscarea ei, natura ei adevarata. Podul face zazen fara sa se miste. Lasati apa sa curga, deoarece aceasta este practica apei. Lasati podul sa stea nemiscat, pentru ca aceasta este practica autentica a podului. Podul practica zazen; picioarele dureroase practica zazen; zazenul imperturbabil practica zazen. Aceasta este practica noastra.”
"Chiar daca uneori munciti din greu, poate ca va petreceti pretiosul timp facand de fapt nimic. Daca nu stiti ce faceti, atunci vi se va putea spune: ?Vai, iti pierzi timpul in zadar!? Poate ca veti raspunde: ?Nu e adevarat, eu ma straduiesc din greu sa pun 10 000 de dolari in contul de economii?, dar pentru noi acest lucru nu prea are sens. […] Daca nu faceti ce trebuie, veti pierde timpul si, chiar daca veti lucra din greu, tot va fi un timp pierdut. […] Parerea mea este ca majoritatea oamenilor isi cheltuie timpul in zadar. Cineva poate spune: ?Nu este adevarat, sunt intotdeauna foarte ocupat?. Dar daca va spune asa, acesta este un semn foarte clar ca isi cheltuie timpul in zadar.”
CUPRINS
Multumiri ..... 5
Introducere ..... 9
Sekitō Kisen si poemul Sandōkai ..... 23
Note catre cititor ..... 31
Sandōkai - Armonia dintre diversitate si identitate ..... 35
Sandōkai - 石頭參同契 ..... 38
Primul discurs - Lucrurile-asa-cum-este ..... 41
Al doilea discurs - O mana calda strange o alta ..... 55
Al treilea discurs - Buddha este intotdeauna aici ..... 69
Al patrulea discurs - Gaita albastra iti va merge direct la inima ..... 81
Al cincilea discurs - Intr-o zi putem fi foarte fericiti, pentru ca a doua zi sa nu stim ce se va intampla cu noi ..... 93
Al saselea discurs - Barca nu se opreste niciodata ..... 101
Al saptelea discurs - Fara sa cautam realizarea in vreun fel, doar stam asezati, aceasta este calea pe care o urmam ..... 113
Al optulea discurs - In lumina exista intuneric absolut ..... 129
Al noualea discurs - Salcia nu se frange sub greutatea zapezii ..... 143
Al zecelea discurs - Suferinta este un lucru valoros ..... 157
Al unsprezecelea discurs - Nu va atasati prea mult de cuvinte sau de reguli ..... 173
Al doisprezecelea discurs - Nu-ti pierde zilele si noptile-n zadar ..... 183
Prelegere tinuta in fata unui grup de vizitatori - Suntem doar o farama din marea fiinta ..... 199
Sandōkai - Identitatea dintre unu si multiplu ..... 217
Linia de transmisie a maestrilor mentionati in text ..... 220