Prefata de Vasile Sebastian Dancu
Foto coperta: Andrea Piacquadio (www.piacquadio.com)
Colectia Biblioteca SINTEZA este coordonata de Vasile Sebastian Dancu.
Prin intreaga sa cercetare, autorul acestui volum a descoperit, in spatele constructului social numit "autenticitate”, un intreg sistem de valori sociale: originalitate, adevar, incredere si sinceritate, urmarite constat de indivizi si de colectivitati, autenticitatea cladindu-se pe judecati de valoare construite aprioric. A descoperit ca nevoia de autenticitate se formeaza pe fondul actiunii actorilor sociali care dezvolta un soi de contrareactie la fals si falsificare si fata de orice alte anti-valori construite prin termeni conotati negativ in incercarea restabilirii unei ordini date mai degraba de un set de valori dezirabile social decat de un context anterior, greu de plasat cu exactitate intr-un moment istoric bine definit.
Antonio Amuza arata, pe intreg parcursul acestui volum, ca, in Romania, nevoia de autenticitate exista si ca aceasta reprezinta un manifest impotriva diluarii esentelor din care sunt construite valorile fata de care romanii si-au aratat apartenenta de-a lungul timpului. Este momentul ca aceste valori sa se reconstruiasca social, intr-o epoca dominata de belsug si de un spatiu din ce in ce mai ingust de diferentiere si de promisiune instantanee.
Cred ca ne aflam in fata unei lucrari exceptionale pentru domeniul sociologiei, o lucrare care se afla la nivelul cel mai inalt al cercetarii domeniului. Avem cu totii nevoie de cercetare autentica, de cercetatori asemeni lui Antonio Amuza, dornici sa faca diferenta, care simt nevoia calitatii, in fata aspectului, nevoia utilului, in fata ambalajului, a adevarului, in fata spectacolului.
In cazul lui Antonio Amuza putem vorbi, cu certitudine, de un reprezentant al noii generatii de cercetatori pentru care cautarea autenticului este un modus vivendi. (Vasile Sebastian Dancu)
* * *
Ceea ce initial am considerat un manifest latent al romanilor coplesiti de prejudecati, stereotipuri si lipsa de autenticitate, a devenit, in ultimii 10 ani, o cautare continua a firescului din culisele vietii sociale. Intr-o lume a dezbinarilor, a taberelor, a triburilor si a comunitatilor conflictuale, te intrebi ce ne aduce impreuna cand totul ne desparte? Lucrarea de fata a imaginat un raspuns, dar nu sub forma de ipoteza, ci mai degraba sub forma unui construct care a luat nastere prin interactiunile si interviurile de profunzime pe care le-am moderat, prin discutiile cu studentii, dar si prin analiza a numeroase studii de caz in incercarea de a gasi solutii pentru probleme inca neridicate. (Antonio Amuza)
* * *
Cuprins
Cine mai are nevoie de autenticitate? (Prefata de Vasile Sebastian Dancu)
INTRODUCERE
Primul secret: Autenticitatea nu este un raspuns, este o intrebare
Al doilea secret: Incertitudinile trebuie vanate continuu
OPINIA PUBLICA
Al treilea secret: Opinia publica e busola autenticitatii
Al patrulea secret: Nevoia de autentic se opune globalismului
Al cincilea secret: Anti?prejudecata determina autenticitatea
ROLUL AUTENTICITA?II
Al saselea secret: Nevoia de autentic se cultiva
Al saptelea secret: Nevoia de autentic se culege
In cifre
In vorbe
Al optulea secret: Autenticul ridica opinia la rang de manifest
Autenticitatea in relationare
Autenticitatea in consum si publicitate
Autenticitatea in politica
Al noualea secret: Autenticitatea se gaseste dincolo de simboluri
SECRETUL ZECE: NU MAI SUNT SAU SUNT NUMAI SECRETE
Multumiri
Referinte
Anexe
* * *
ANTONIO AMUZA s-a nascut la 13 aprilie 1989, la Bucuresti. Este sociolog, profesor, antreprenor si consultant in comunicare. Studii: licentiat in sociologie, Universitatea din Bucuresti (2011); master in Sociologia consumului (2013); licentiat in drept, Universitatea "Nicolae Titulescu” (2014); doctor in sociologie, Universitatea din Bucuresti (2016), titlu obtinut cu lucrarea Sociologia autenticitatii. Preda cursurile de Cercetare sociologica avansata, Strategii de comunicare publica si marketing electoral si Sociologia valorilor, la Facultatea de Sociologie a Universitatii din Bucuresti. A infiintat MAD Intelligence, un hub de cercetare a opiniei publice, folosind tehnici de analiza big data si web scraping. Este absolvent si licentiat al cursurilor de Planificare Strategica coordonate de HCI, in Statele Unite ale Americii (Miami, 2019; 2021). Este colaborator al Revistei Sinteza, unde a publicat peste 20 de articole de analiza si interpretare a fenomenelor sociale din Romania si Europa.