Descriere - Aceasta parte a Edenului
Unele persoane experimenteaza prezenta a ceva divin atunci cand asculta o piesa muzicala. Altii simt ca sunt stapaniti de o putere ciudata cand vorbesc in limbi sau simt o legatura cu cealalta parte cand se afla in transa profunda si extaz. Misteriosul poate provoca groaza si frica, dar in acelasi timp fascineaza. Oamenii isi imagineaza fantome, demoni, zei sau fiinte dintr-o alta lume ca fiind cauza din spatele acestor fenomene inexplicabile. Potrivit lui Hans Peter Duerr, aceasta experienta a inaccesibilului este cea care caracterizeaza inceputul religiei. In aceasta carte, dupa ce a consultat numeroase studii etnologice si descoperiri neurostiintifice moderne, renumitul etnolog exploreaza raspunsurile asupra experientelor religioase.
"Citindu-l pe H.P. Duerr, ne survine mereu intrebarea cu care antropologul german ne intampina in deschiderea cartii: <Ce este sacru?>. Intr-o maniera demna de o abordare a unui maestru zen, autorul ne provoaca intuitia, completand aceasta intrebare cu un faimos haiku apartinand poetului japonez Basho, ce ar putea tine loc unui raspuns: <O broasca sare in batranul iaz. Pleosc.> Cititorul trebuie sa aiba curajul sa se dezbrace de orice prejudecati si sa paseasca deschis "de cealalta parte a Edenului”, caci autorul ne poarta prin toate tenebrele psihicului uman, aducand la suprafata toate experientele umane pe care omul le-a sublimat in forme mai mult sau mai putin voalate si le-a atribuit transcendentei. Autorul ne pune la dispozitie o multitudine de exemple pentru ceea ce a fost sau inca este considerat <experienta religioasa>, incepand de la hominizi, societati tribale izolate, la societatile premoderne si moderne impregnate de doctrinele religiilor istorice si pana la noile curente de tip New Age, omniprezente in zilelor noastre. Stim deja si de la Mircea Eliade ca pentru omul primitiv orice act fiziologic sau fenomen natural poate deveni un act sacru. Dimensiunea sacra in care traieste homo religiosus al societatilor premoderne rezista in societatea moderna cea mai ateizata, iar omul a-religios, desi nu neaparat constient de anumite tipare si arhetipuri, inca are un comportament de tip religios, desi aceste comportamente se perpetueaza sub alte forme in miturile, ritualurile si comportamentele omului modern. Dupa cum ne exemplifica si H.P. Duerr, orice act uman are potentialul de a deveni sacru prin aceea ca omul este capabil sa-i acorde o semnificatie ca atare. Din nou, revenim la intrebarea din deschiderea cartii, <[Si totusi] Ce este sacru?> Tot ceea ce este tabu, interzis, tainuit, sentimentele si emotiile intense si ceea ce este pur si simplu inexplicabil reprezinta experiente religioase? Trairile <religioase> se nasc din ceva anume sau le <primim> pe cale transcendenta? Sau unde este granita dintre o experienta religioasa si un fenomen explicabil in mod natural? Prin lucrarea sa indrazneata, H.P. Duerr ne invita sa raspundem acestor intrebari ridicand toate valurile si punand sub lupa experientele cele mai tainuite, fascinante si scandaloase deopotriva, care au marcat constiinta umana.” (Elena Ciurlic, traducator)
• "Tot ceea ce numim cultura incepe cu senzatia religioasa, independent de confesiune. Cu o amintire vie.” Tilman Krause, Die literarische Welt
• "[...] povestile despre stari de exceptie prezentate de Duerr, intr-un mod usor de inteles, iti dau un fior constant.” Thomas Hauschild, Die Zeit
• "Expeditia (...) lui Duerr prin istoria culturala a experientelor religioase este impresionanta si informativa.” Martin Hubert, WDR
Cuprins:
Prolog
1 Pietricica din Pestera Makapansgat
2 Exista experiente religioase?
3 Transcendenta si numinosul
4 Misterul la indienii nord americani, in China si in Japonia
5 "Fiinte” si "ceva uri” de neconceput
6 "Puterea neobisnuitului”
7 Mana si tapu
8 Puterea capului si a penisului
9 Puterea spermei si a vulvei
10 Bāraka si puterea relicvelor
11 Schimbul de puteri dintre zei si oameni si "punerea mainilor”
12 Cresterea puterii prin vitalitatea conducatorului si pierderea puterii prin ejaculare
13 Trairi in paralizia din timpul somnului
14 "Prezente” resimtite si efectele lor secundare
15 Halucinatii auditive si vizuale
16 Aparitiile spiritelor si ale "tovarasilor de joaca invizibili”
17 Aparitiile Sfintei Fecioare
18 Radacinile religiei se regasesc in animism?
19 Sex cu Iisus
20 Sex cu spirite si demoni
21 Posedare si penetrare vaginala
22 Conditiile posedarii
23 Posedarea ca penetrare anala si ca deschidere spre libertati
24 Orixás ai dorintelor trupesti, dansatori kris si mergatori prin foc
25 Ce experimenteaza posedatii?
26 Samanism si posedare
27 Channeling, walk in si existenta spiritelor
28 "Nu eu am fost!” Scrierea automata si fenomenul de control din exterior
29 Elena Petrovna Blavatschi: medium, impostoare sau ambele?
30 Demoni, mediumuri spirituale, personalitati multiple
31 "Odihna in Duhul” in Biserica Carismatica si in cea Penticostala
32 Botez cu Duh Sfant si sexualitate
Note
Bibliografie
Index