Descriere - Abecedarul ortogramelor auxiliar pentru clasele III-IV - Ioan Surdu
Problematica insusirii corecte a scrierii in scoala a ridicat dintotdeauna o seama de dificultati ca urmare a disfunctiilor dintre normele de structurare si functionare ale limbii literare si mecanismele de intelegere ale copilului de varsta scolara mica. Sunt cunoscute practicile in acest domeniu care nu au condus intotdeauna la rezultatele scontate.
In consecinta, in cadrul transpozitiei didactice, identificarea unor noi tehnici de prezentare a normelor de functionare ale limbii trebuie sa ramana o prioritate a scolii. Sub presiunea continuturilor programei scolare, profesorul sau invatatorul pierde, adesea, din vedere aceasta dimensiune. Intelegerea ortografiei in scoala primara nu poate fi construita pe achizitii din domeniul morfologiei sau al sintaxei, pentru simplul motiv ca aceste notiuni nu sunt inca operante.
Singura norma la care invatatorul are acces, din prisma intelegerii copilului, este principiul fonetic, principiu cu care copilul a fost familiarizat inca de la grupa pregatitoare/clasa intai. Pasul urmator trebuie sa ia in calcul principiul intuitiei din domeniul pedagogiei. Coroborarea celor doua principii, abordate din proiectii diferite, ar putea sensibiliza tehnicile intelegerii si insusirii ortografiei in scoala.
"Abecedarul Ortogramelor” a fost conceput, din aceasta perspectiva, cu intentia de a fi de folos atat invatatorului, cat mai ales elevului. Lucrarea porneste de la reabilitarea rolului imaginii in cadrul comunicarii. Pe acest fond sunt activate achizitiile din planul rostirii (ortoepic) si apoi transpuse in plan grafic (cel al scrierii). Cu acest prilej se aduce la cunostinta elevului ca rostiri identice sau apropiate sunt redate in planul scrierii in mod diferit (la scoala ≠ l-a vazut; nea ≠ ne-a). Aceste structuri au semnificatii complet diferite. intelesul lor este dat de contextul comunicarii. Acest aspect am incercat sa-l surprindem in imagini. Imaginea poate fi abordata din perspectiva statica (a se vedea plansa pentru intelegerea cuvantului nea: nea troienita), sau din proiectie actional-verbala (a se vedea plansa despre intelegerea ortogramei ne-a: "Ne-a spus noua o furnica:”).
A doua etapa a intelegerii scrierii corecte o constituie analiza structurilor grafice prin sublinierea opozitiilor date de forma, continut si vecinatati lingvistice (nea = cuvant cu inteles de sine statator; care poate fi insotit de un adjectiv, "nea troienita”; ne-a = doua cuvinte, dintre care ne face referire la o persoana, iar a insoteste un cuvant care exprima o actiune).
Etapa finala a constituit-o identificarea unor chei de control prin care elevul sa poata controla modificari ale intelesului propozitiei sau ale mesajului. Aceasta tehnica s-a bazat, in general, pe procedeul substituirii.
"Abecedarul Ortogramelor” a avut in vedere o gama diversificata de exemplificari, functionarea feed-back-ului, recuperarea, dezvoltarea si autocontrolul. Continutul exercitiilor reflecta situatii cotidiene sau mesaje din universul copilariei, nu lipsite de nuante umoristice.
Plansele care insotesc "Abecedarul Ortogramelor” vin in sprijinul invatatorului si inlesnesc explicatiile acestuia in cadrul activitatii frontale.
Autorii
Nr. de pagini : 64
Anul aparitiei : 2004