Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies. Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.

Victor Ieronim Stoichita

VICTOR IERONIM STOICHITA s-a nascut la Bucuresti, la 13 iunie 1949. Studii universitare la Bucuresti, Roma (licenta in istoria artei) si Paris (doctorat de stat). A fost asistent la Catedra de istoria si teoria artei a Academiei de Arte Frumoase din Bucuresti (1973–1981) si la Institutul de Istorie a Artei al Universitatii din München (1984–1990). A fost profesor invitat la diferite universitati, printre care Sorbona (1987), Göttingen (1989–1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005–2007), precum si la Collège de France (2008). A fost de asemenea cercetator asociat la diferite institutii de cercetare (Institute of Advanced Study/Princeton, The Getty Center/Los Angeles; Wissenschaftskolleg zu Berlin; Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte/Roma; Center for Advanced Studies in Visual Arts/Washington). Din 1991 este profesor la Universitatea din Fribourg (Elvetia). In februarie 2007 a primit titlul de doctor honoris causa al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti, iar in 2011 cel de doctor honoris causa al Universitatii Catolice din Louvain. Din 2012 este membru al Academiei Nationale Italiene („Dei Lincei“), iar din 2014 membru al Academiei Europene. In 2014 a fost titularul Catedrei anuale a Muzeului Luvru si i-a fost conferit titlul de „Chevalier des arts et des lettres“ al Republicii Franceze. In februarie 2018 a sustinut la Ateneul Roman conferinta cu titlul „Calatorie in iconosfera", in cadrul primei editii a seriei de conferinte „Despre lumea in care traim". Scrieri: Simone Martini, Meridiane, 1975; Ucenicia lui Duccio di Buoninsegna, Meridiane, 1976; Pontormo si manierismul, Meridiane, 1978 si Humanitas, 2008; Mondrian, Meridiane, 1979; Georges de La Tour, Meridiane, 1980; Creatorul si umbra lui, Meridiane, 1981 si Humanitas, 2007; L’instauration du tableau. Métapeinture à l’aube des Temps Modernes, Méridiens-Klincksieck, Paris, 1993; (trad. rom. Meridiane, 1999; Humanitas, 2012). Efectul Don Quijote, Humanitas, 1995; Visionary Experience in the Golden Age of Spanish Art, Reaktion Books, Londra, 1995 (trad. rom. Humanitas, 2011); A Short History of the Shadow, Reaktion Books, Londra, 1997 (trad. rom. Humanitas, 2000, 2008); Goya. The Last Carnival (in colaborare cu Anna Maria Coderch), Reaktion Books, Londra, 1999 (trad. rom. Humanitas, 2007); Ver y no ver, Siruela, Madrid, 2005 (trad. rom. Humanitas, 2007). The Pygmalion Effect: from Ovid to Hitchcock,The University of Chicago Press, Chicago, 2008 (trad. rom. Humanitas, 2011); Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice, Humanitas, 2013; L’image de l’Autre. Noirs, Juifs, Musulmans et „Gitans“ dans l’art occidental des Temps Modernes, Hazan, Paris, 2014; Oublier Bucarest. Un récit, Actes Sud, Arles, 2014; Cum se savureaza un tablou si alte studii de istoria artei, Humanitas, 2015, Imaginea Celuilalt. Negri, evrei, musulmani si tigani in arta occidentala in zorii epocii moderne, 1453–1800, Humanitas, 2017; Despre trup. Anatomii, redute, fantasme, Humanitas, 2020.