Genoveva Preda
Decenii de-a randul a jucat pe scena Teatrului de Comedie „Ion Creanga” si Teatrul pentru Tineret si Copii. Multe decenii „a ars” cu pasiune, primind ropote de aplauze din partea celui mai exigent public: copiii de toate varstele. A venit si momentul retragerii de pe schema de personal… „Actorii nu ies niciodata la pensie” a spus, zambind prin timp unei amintiri vechi, reamintind un dialog cu managerul teatrului la vremea respectiva, actorul si prietenul Ion Lucian. Si asa s-a si intamplat, extraordinar de inzestrata actrita si-a pus in practica gandul. Si-a faurit un alt destin, a inceput sa calatoreasca des de la Bucuresti la Paris, a devenit one-woman-show, o fiinta libera de orice angajament. A avut suficient ragaz pentru lecturi. Biblioteci intregi, bucuria fara granite a libertatii de a alege. L-a descoperit pe Emil Cioran altfel decat aparea in scrierile lui. Genoveva cea delicata, inalta cat „trei mere” cum o alintau prietenii, toata numai voce, inima si candoare a avut intuitia extraordinara, dupa intalnirea providentiala cu Irina Mavrodin, sa descopere, pentru public, un filosof a carui opera a putut fi adusa pe scena in acel spectacol unic, numit simplu o „piesa de teatru”. In realitate un „colaj” dupa ideile filosofice si poetice ale lui Emil Cioran, o piesa cu un singur personaj – actrita fiind regizoare, scenografa, alegand si ilustrand ea insasi, „bucati”, „fragmente” („Emil Cioran à fragments”), folosind drept fundal sonor secvente muzicale din Bach si Mozart, oferind publicului o montare in limbile franceza si romana. A devenit mesager, un simbol al culturii franco-romane, calatorind prin intreaga tara (Craiova, Sibiu, Timisoara, Iasi, Galati) si prin Franta si Belgia (Lyon, Montpelier, Avignon, Lille ), jucandu-si spectacolele in cele mai neasteptate spatii, cafenele literare, hanuri, catedrale, universitati, cluburi.