Moise Cordovero
Moise Cordovero este considerat cel mai mare cabalist din orasul Safed dinainte de Isaac Luria. S-a nascut probabil in anul 1522, insa anul nasterii sale nu este cunoscut cu exactitate. La fel stau lucrurile in privinta locului nasterii sale. Ceea ce se stie este ca numele tatalui sau era Iacob si ca provenea dintr-o familie importanta de evrei de origine sefarda (= spaniola), probabil originara din orasul Cordoba, dupa cum arata numele sau. El este cunoscut in lumea evreilor invatati in Tora dupa prescurtarea numelui, bazata pe initiale, RaMaK (Rabi Mose Kordovero). Ceea ce este cunoscut biografilor lui este faptul ca a locuit majoritatea vietii in orasul Safed, unde a si murit, la varsta de numai 48 de ani, in vara anului 1570.
A fost discipolul renumitului Rabi Iosif Caro, codificatorul legislatiei iudaice (autorul cartii Sulchan Arukh) in domeniul halahic. Desi Cordovero nu este renumit in calitate de specialist in domeniul halahic, se stie ca a fost „dayan” (= judecator rabinic), precum si sef al unei iesive (= academie talmudica), deci profesor de Tora, la Safed. El s-a bucurat de pretuirea maestrului sau. La randul sau a avut numerosi discipoli, printre acestia numarandu-se Rabi Elia de Vidas, cel care ne-a lasat importanta lucrare cabalistica intitulata Resit Chokma („Inceputul Intelepciunii”); se spune de asemenea ca celebrul cabalist Isaac Luria, venit la Safed cu putin timp inaintea mortii lui Rabi Moise Cordovero, i-ar fi fost discipol.
Gandirea lui Cordovero a fost influentata atat de mistica din cartea Zohar, cat si de filosofia rationalista a lui Moise Maimonide. A lasat multe scrieri, unele publicate, altele ramase in manuscris. Cea mai renumita dintre lucrarile lui este Pardes Rimonim (= Livada cu rodii), care sistematizeaza si prezinta gandirea cabalistica de pana atunci. Cartea Eilima Rabbati este o prezentare explicativa a celor zece sefirot din Cabala; aici, gandirea lui Cordovero este mai teista decat cea infatisata in Pardes Rimonim, in care avem de-a face cu puternice accente panenteiste.
Alte lucrari ale lui Rabi Moise Cordovero:
Or Yaqar (un comentariu la cartea Zohar); Or Ne'erav (o introducere in Cabala, destinata invataceilor interesati de a o cunoaste si de a o studia); Sefer Gherusin (un numar de amendamente innoitoare asupra Cabalei, datorate atat lui, cat si prietenilor lui, compuse atunci cand au plecat din orasul Safed pentru a se ruga la mormintele invatatilor evrei din perioada Misnei si Talmudului, respectiv ale „dreptilor”); Tefila leMose (un sidur, respectiv o carte de rugaciune zilnica, insotita de comentarii bazate pe gandirea cabalistica); Si'ur Qoma (o prezentare a structurii lumilor si a celor zece sefirot din Cabala); Perus Seder haAvoda beYom HaKipurim (o prezentare comentata a rugaciunii de Yom Kipur, ziua expierii si a pecetluirii soartei fiecarei fiinte omenesti in calendarul ebraic, zi de post, la 10 ale lunii ebraice Tisrei).