Descriere - Ferestre catre copiii nostri
Incredibil de simpla in abordarea unui subiect atat de complex, Ferestre catre copiii nostri este o carte cu o mare aplicabilitate practica, care a schimbat vietile multor copii din lumea intreaga. Autoarea prezinta propria sa metoda de lucru cu copiii si adolescentii, in maniera Gestalt terapiei, si se adreseaza tuturor celor care isi petrec cel putin o parte a timpului lor in compania unui copil: parinti si bunici, terapeuti de toate orientarile, profesori si educatori etc. Fiecare pagina a acestei carti reprezinta o resursa. Sunt descrise in detaliu, fara nici o rezerva din partea autoarei, tehnici de lucru, sugestii, jocuri, prezentari succinte de caz, teorie si discutii, zeci de cai prin care sa pornim in aceasta aventura fascinanta de cunoastere, intelegere si apropiere fata de copii.
Este o carte care iti da curajul sa iti urmezi instinctul de a fi autentic in relatia cu copiii din viata ta si de a iti asuma cu maturitate grija si atentia fata de nevoile lor. Violet Oaklander vorbeste cu aceeasi blandete si naturalete despre joc si copilarie, cat si despre suferinta, trauma si abandon si despre nevoia, deseori reprimata, a copilului de libertate pentru a explora si a se exprima.
*
Am plecat cu intentia de a scrie o carte practica, usor de citit, pragmatica. Nu am dorit sa incarc rafturile bibliotecilor cu inca o carte academica, ce poate fi inteleasa doar de cei initiati. Desi ocazional am simtit dorinta de a-i impresiona pe cei care pun pret pe eruditie (eu fiind unul dintre acesti oameni), am continuat sa-mi reamintesc faptul ca voiam sa scriu o carte despre ceea ce fac eu, cum fac si despre ce cred eu referitor la lucrul cu copiii, mai degraba decat sa scriu o carte cu scopul de a impresiona.
Am citit multe carti despre dezvoltarea copilului si despre cum sunt copiii, dar atunci cand lucrez cu copiii aduc si altceva in plus in lucrul meu si in relationarea mea cu acestia, in afara cunoasterii dobandite din carti si prelegeri. Fac eforturi sa-mi dau seama despre ce anume este vorba, pentru ca stiu cu siguranta ca acest "altceva" este important pentru mine si provine dintr-o sursa care a devenit parte din mine intr-o asemenea masura, incat nici nu ma mai "gandesc" la ea. Atunci cand sunt cu un copil, fie el de 4 sau de 14 ani, descopar ca pot relationa cu el dintr-un loc care este intr-o foarte mare armonie cu copilul si, in acelasi timp, sunt capabila sa nu ma pierd pe mine insami.
*
"Copiii fac ceea ce pot pentru a se descurca, pentru a supravietui. Copiii au tendinta naturala de a creste. In fata lipsurilor sau a intreruperilor functionarii lor naturale, ei isi vor alege un anumit comportament ce pare sa le serveasca pentru a se descurca. Ei pot actiona intr-un mod agresiv, ostil, manios, hiperactiv. Pot sa se retraga intr-o lume pe care si-o plasmuiesc singuri. Pot sa vorbeasca foarte putin sau poate chiar deloc. Pot sa dezvolte o teama de orice sau de vreun lucru particular care le afecteaza propria viata si pe cea a tuturor celor care le sunt apropiati in vreun fel. Pot deveni exceptionali, exagerat de ?buni? si agreabili. Pot sa se agate de adultii din viata lor intr-un mod nesuferit. Pot sa faca in pat, sa faca in pantaloni, sa faca astm, alergie, ticuri, dureri de stomac, de cap, accidente. Copilul nu cunoaste nicio limita in incercarea sa de a-si satisface nevoile.”
Violet Oaklander
Aceasta carte poate fi atat o fereastra catre copilul din interiorul vostru, cat si o fereastra catre copiii alaturi de care stati.
Barry Stevens
CUPRINS
Cuvant inainte
Introducere
Capitolul i. Fantezia
Capitolul II. Desenul si fantezia
Lumea ta in culori, forme si linii. Desenele familiei. Tufa de trandafiri. Scribble. Desenele care exprima furia. Saptamana mea, ziua mea, viata mea. Squiggle. Culori, linii curbe, linii drepte si forme. Desenul de grup. Desenul liber. Pictura. Pictura cu degetele. Pictura cu picioarele.
Capitolul III. Modelul meu de lucru
Mai multe idei pentru fantezie si desen.
Capitolul IV. A face lucruri
Lutul. Alte exercitii cu lut. Plastilina. Aluatul. Apa. Sculptura si constructiile. Lemnul si uneltele. Colajul. Pozele. Cartile de tarot. Capitolul V. Povesti , poezie si marionete Povestile. Cartile. Scrisul. Poezia. Marionetele. Spectacolele cu marionete.
Capitolul VI. Experienta senzoriala
Pipaitul. Vazul. Sunetul. Muzica. Gustul. Mirosul. Intuitia. Sentimentele. Relaxarea. Meditatia. Miscarea corporala.
Capitolul VII. Punerea in scena
Arta dramatica creativa. Pipaitul. Vazul. Sunetul. Mirosul. Gustul. Corpul. Situatii pentru pantomima. Caracterizarea. Improvizatiile cu cuvinte. Visele. Scaunul gol. Polaritatile.
Capitolul VIII. Terapia prin joc
Tava cu nisip. Jocurile. Testele proiective ca tehnica terapeutica.
Capitolul IX. Procesul in terapie
Copilul intra in terapie. Prima sedinta. Cum arata cabinetul meu. Procesul in terapie. Rezistenta. incheierea.
Capitolul X. Probleme specifice de comportament
Agresivitatea. Furia. Copilul hiperactiv. Copilul inchis in sine. Fricile. Situatiile specifice de stres sau experientele traumatice. Simptomele fizice. Nesiguranta de sine, comportamentul de agatare, a placea intr-un mod excesiv. Singuraticul. Singuratatea. Copilul care este inauntrul si in afara realitatii. Autismul. Vinovatia. Stima de sine, conceptul de sine, imaginea de sine.
Capitolul XI. Alte consideratii
Grupurile. Adolescentii. Adultii. Adultul varstnic. Fratii. Copiii foarte mici. Familia. scoala, profesorii si cursurile. Discriminarea sexuala.
Capitolul XII. O nota personala
Postfata
Despre autoare
Bibliografie